Розділ ІІ. Обряд Єлеопомазання хворого
Звичайний обряд
Приготування відправи
64. Священик, який має уділити хворому Єлеопомазання, повинен довідатись, в якому стані знаходиться хворий. Це допоможе йому вибрати відповідний обряд, читання з святого Письма і молитви. Наскільки це можливо, він повинен все це узгодити з самим хворим або з його родиною, пояснюючи одночасно значення таїнства.
65. Кожен раз, коли виникає потреба сакраментальної сповіді хворого, священик повинен її вислухати, по можливості, ще перед звершенням Єлеопомазання. Якщо сакраментальна сповідь хворого має відбутися під час відправи Єлеопомазання, священик повинен її вислухати на початку обряду. Якщо під час обряду Єлеопомазання не має сакраментальної сповіді, у відповідному моменті мовиться акт покаяння.
66. Хворий, який може ходити, може прийняти Таїнство в храмі або в іншому відповідному приміщенні, де для нього є приготовлене сидяче місце і де можуть зібратися принаймні його близькі родичі, які братимуть участь у відправі.
У лікарні священик повинен зважати на інших хворих, які лежать у тій самій палаті, і оцінити, чи вони можуть у якійсь мірі брати участь у літургії, та чи це не перевантажить їх, або ж, якщо вони не є католиками, чи це не образить їхніх почуттів.
67. Нижчеописаний обряд можна використати також тоді, коли Єлеопомазання уділяється одночасно багатьом хворим, при цьому окремо виконується тільки покладення рук і само помазання із властивим йому сакраментальним формулюванням, натомість решта текстів читається один раз зі зміною числа на множину.
Вступні обряди
68. Священик, одягнений у відповідні літургійні шати підходить до хворого, вітаючи його і тих, які його оточують. Священик може використати нижченаведені формулювання:
А:
С. Мир цьому дому і всім його мешканцям.
В. І з духом твоїм.
Або Б:
С. Мир Господній нехай буде з вами (з тобою).
В. І з духом твоїм.
Або В:
С. Благодать Господа нашого Ісуса Христа, любов Бога Отця і сопричастя в Святому Духові нехай будуть з усіма вами.
В. І з духом твоїм.
Або Г:
С. Благодать вам і мир від Бога, Отця нашого, і Господа Ісуса Христа.
В. І з духом твоїм.
69. Потім, за обставинами, священик кропить хворого і кімнату свяченою водою, промовляючи:
Нехай ця вода нагадає нам прийняте хрещення і нашу приналежність до Христа, який відкупив нас своїм стражданням і воскресінням.
70. Священик звертається до присутніх нижченаведеними або подібними словами:
Дорогі брати і сестри, наш Господь, Ісус Христос, який стільки вистраждав заради нас, перебуває серед нас, згромаджених в Його ім’я. Євангеліє оповідає, що хворі приходили до Ісуса, благаючи Його про зцілення. Сьогодні Він звертається до нас словами апостола Якова: “Як хтось між вами хворіє, нехай покличе пресвітерів Церкви, і хай помоляться над ним, намастивши його олією в ім’я Господнє. І молитва віри спасе хворого, і Господь підійме його, а коли він учинив гріхи, вони йому будуть прощені”.
Отож віддаймо благодаті та силі Христа нашого хворого брата (нашу хвору сестру), щоби він отримав (вона отримала) полегшення і зцілення.
Замість цього заклику можна мовити молитву:
Господи Боже, Ти через апостола Якова сказав: “Як хтось між вами хворіє, нехай покличе пресвітерів Церкви, і хай помоляться над ним, намастивши його олією в ім’я Господнє. І молитва віри спасе хворого, і Господь підійме його, а коли він учинив гріхи, вони йому будуть прощені”.
Благаємо Тебе з довірою: прибудь до нас, зібраних у Твоє ім’я, і нашого хворого брата (нашу хвору сестру) Н. (та всіх інших, котрі тут перебувають) бережи ласкаво у своєму милосерді. Котрий живеш і царюєш на віки вічні.
Всі: Амінь.
Акт покаяння
71. Якщо під час обряду немає сповіді недужого, священик закликає хворого та присутніх до акту покаяння:
Брати і сестри, визнаймо наші гріхи, щоб ми стали гідними участі у цій святій відправі.
Після короткої паузи всі промовляють формулювання загальної сповіді:
1 формулювання
Сповідаюся Господу Богу Всемогутньому і вам, брати і сестри, що безмірно согрішив я думкою, словом, учинком і недбальством:
Б’ючи себе в груди, промовляють:
Моя провина, моя провина, моя дуже велика провина.
І продовжують:
Тому благаю Пресвяту завжди Діву Марію, всіх Ангелів та Святих, і вас, брати і сестри, молитися за мене до Господа, Бога нашого.
2 формулювання
С. Помилуй нас, Господи.
В. Бо згрішили ми перед Тобою.
С. Яви нам, Господи, своє милосердя.
В. І дай нам своє спасіння.
3 формулювання
Священик або хтось інший з присутніх промовляє нижченаведені або подібні заклики до Христа:
С. Ти, котрий пасхальною тайною своєї смерті й воскресіння дав нам спасіння: Господи, помилуй.
В. Господи, помилуй.
С. Ти, котрий у наших стражданнях не перестаєш відновлювати чудесні діла своїх страстей: Христе, помилуй.
В. Христе, помилуй.
С. Ти, котрий через прийняття Твого Тіла чиниш нас учасниками своєї пасхальної жертви: Господи, помилуй.
В. Господи, помилуй.
Потім священик завершує:
Нехай помилує нас Бог Всемогутній і, відпустивши наші гріхи, приведе нас до вічного життя.
Всі відповідають: Амінь.
Читання Божого слова
72. Потім хтось із присутніх або сам священик читає короткий текст зі Святого Писання:
Євангеліє Мт 8, 5-10. 13
Зцілення слуги сотника
Брати і сестри, вислухаймо святе Євангеліє від Матея.
Коли ж Він увійшов у Капернаум, до Нього підійшов сотник, благаючи Його і промовляючи: Господи, слуга мій лежить вдома паралізований, тяжко мучиться. Ісус йому каже: Я піду й оздоровлю його. У відповідь сотник сказав: Господи, я не достойний, щоб Ти увійшов під мій дах, але тільки скажи слово, – і мій слуга одужає. Тому що і я людина під владою, і в себе маю воїнів; кажу цьому: Іди! – і йде; іншому: Прийди! – і приходить; моєму рабові: Зроби це! – і робить. А Ісус, коли почув, здивувався і сказав тим, які йшли за Ним: Запевняю вас: ні в кого в Ізраїлі не знайшов Я стільки віри. А сотникові Ісус сказав: Іди, нехай буде тобі так, як ти повірив. І його слуга тієї ж миті одужав.
Можна вибрати інше відповідне читання, наприклад одне з запропонованих в пп. 152-229. До читання можна, за обставинами, долучити коротке пояснення.
Літанія за хворого
73. Нижченаведену літанію можна читати або в цьому місці, або після Єлеопомазання, або, за необхідності, до і після Єлеопомазання. Священик, взявши до уваги обставини, може пристосувати або скоротити текст літанії.
А:
Брати і сестри, молитвою віри смиренно благаймо Господа за нашого брата (нашу сестру) Н. та закликаймо: Вислухай нас, Господи.
Всі: Вислухай нас, Господи.
- Зміцни святим Помазанням нашого хворого брата (нашу хвору сестру) Н.: Тебе просимо.
Всі: Вислухай нас, Господи.
- Визволи його (її) від усілякого зла: Тебе просимо.
Всі: Вислухай нас, Господи.
- Полегши страждання всім хворим, (які тут знаходяться): Тебе просимо.
Всі: Вислухай нас, Господи.
- Допомагай усім, котрі лікують та доглядають хворих: Тебе просимо.
Всі: Вислухай нас, Господи.
- Визволи хворого (хвору) Н. від гріха і всіх спокус: Тебе просимо.
Всі: Вислухай нас, Господи.
- Обдаруй життям і здоров’ям того, на котрого (ту, на котру) в Твоє ім’я ми покладаємо руки: Тебе просимо.
Всі: Вислухай нас, Господи.
Або Б:
Благаймо Бога за хворого (хвору) Н. і за всіх, які його (її) лікують і доглядають, та закликаймо: Вислухай нас, Господи.
Всі: Вислухай нас, Господи.
- Споглянь ласкаво на цього хворого брата (цю хвору сестру) Н.: Тебе просимо.
Всі: Вислухай нас, Господи.
- Наповни його (її) тіло новою силою: Тебе просимо.
Всі: Вислухай нас, Господи.
- Полегши його (її) страждання: Тебе просимо.
Всі: Вислухай нас, Господи.
- Визволи його (її) від гріха і всіх спокус: Тебе просимо.
Всі: Вислухай нас, Господи.
- Зміцни всіх хворих своєю благодаттю: Тебе просимо.
Всі: Вислухай нас, Господи.
- Спомагай божественним діянням всіх, котрі служать недужим: Тебе просимо.
Всі: Вислухай нас, Господи.
- Обдаруй життям і здоров’ям того, на котрого (ту, на котру) в Твоє ім’я ми покладаємо руки: Тебе просимо.
Всі: Вислухай нас, Господи.
Або В:
- Ти, що взяв на себе наші немочі і поніс наші болі: Господи, помилуй.
Всі: Господи, помилуй.
- Ти, що змилосердившись над натовпом, пройшов, чинячи добро і зцілюючи недужих: Христе, помилуй.
Всі: Христе, помилуй.
- Ти, що вислав своїх Апостолів, щоб покладали руки на хворих: Господи, помилуй.
Всі: Господи, помилуй.
Покладання рук
74. Священик, нічого не кажучи, покладає руки на голову хворого.
Благословення єлею
75. Якщо священик, згідно з п. 21, під час обряду має посвятити єлей, тоді він мовить одну з нижчеподаних молитов.
А:
Молімося.
Боже, Отче всілякої розради, Ти через свого Сина схотів лікувати недуги хворих, вислухай милостиво молитви повної віри: зішли, просимо, з небес Твого Святого Духа Утішителя на цей єлей, який з волі Твоєї дало живе дерево для зміцнення тіла. Нехай Твоє святе благословення вчинить, щоб цей єлей став захистом для тіла, душі й духа кожного, хто буде ним помазаний; щоб він звільняв їх від усяких страждань, хвороб і немочей.
Нехай, Господи, Твій святий єлей буде благословенний Тобою для нас в ім’я Господа нашого Ісуса Христа. Котрий з Тобою живе і царює на віки вічні.
Всі: Амінь.
Або Б:
- Благословенний Ти, Боже, Отче Всемогутній, котрий заради нас і нашого спасіння послав у світ свого Сина.
Всі: Благословенний Ти, Боже, навіки.
- Благословенний Ти, Боже, Сину Єдинородний, котрий, зійшовши до нашого людського буття, схотів лікувати наші недуги.
Всі: Благословенний Ти, Боже, навіки.
- Благословенний Ти, Боже, Духу Святий Утішителю, котрий постійно укріплюєш своєю міццю слабкість наших тіл.
Всі: Благословенний Ти, Боже, навіки.
- Прибудь, просимо, Господи, і освяти своїм благословенням цей єлей, призначений для полегшення страждань Твоїх вірних. Вислухай ласкаво молитву, яка плине з віри, і вчини, щоб всі котрі будуть ним помазані, були звільнені від недуги. Через Христа, Господа нашого.
Всі: Амінь.
Молитва подяки над єлеєм
75*. Якщо єлей вже благословили, священик мовить молитву подяки над цим самим єлеєм:
- Благословенний Ти, Боже, Отче Всемогутній, котрий заради нас і нашого спасіння послав у світ свого Сина.
Всі: Благословенний Ти, Боже, навіки.
- Благословенний Ти, Боже, Сину Єдинородний, котрий, зійшовши до нашого людського буття, схотів лікувати наші недуги.
Всі: Благословенний Ти, Боже, навіки.
- Благословенний Ти, Боже, Духу Святий Утішителю, котрий постійно укріплюєш своєю міццю слабкість наших тіл.
Всі: Благословенний Ти, Боже, навіки.
- Господи, нехай Твій слуга, який (Твоя слугиня, яка) у вірі помазується цим святим єлеєм, отримає полегшення у своїх стражданнях і зміцнення у недугах. Через Христа, Господа нашого.
Всі: Амінь.
Святе Помазання
76. Потім священик бере начиння зі святим єлеєм і помазує хворого на чолі і долонях.
Помазуючи чоло мовить:
ЧЕРЕЗ ЦЕ СВЯТЕ ПОМАЗАННЯ
І СВОЄ НАЙЛАСКАВІШЕ МИЛОСЕРДЯ
НЕХАЙ ГОСПОДЬ ПІДТРИМАЄ ТЕБЕ
БЛАГОДАТТЮ СВЯТОГО ДУХА
Всі: Амінь.
Помазуючи долоні мовить:
І, ВИЗВОЛЕНОГО (ВИЗВОЛЕНУ) ВІД ГРІХІВ,
НЕХАЙ ТЕБЕ СПАСЕ ТА МИЛОСТИВО ПІДІЙМЕ.
Всі: Амінь.
Молитва після Помазання
77. Потім священик мовить молитву:
Молімося.
А:
Просимо Тебе, наш Відкупителю: вилікуй благодаттю Святого Духа недуги цього хворого (цієї хворої), зціли його (її) рани і відпусти гріхи, віддали від нього (неї) всілякі духовні та тілесні страждання, поверни йому (їй) милостиво повне внутрішнє і зовнішнє здоров’я, щоб він (вона), зцілений (зцілена) дією Твого милосердя, набрав (набрала) сил для подальшого виконання своїх обов’язків. Котрий живеш і царюєш на віки вічні.
Всі: Амінь.
Або Б:
Господи Ісусе Христе, щоб відкупити людей і зціляти недужих, Ти схотів прийняти природу нашого тіла. Просимо Тебе: споглянь милостиво на цього Твого слугу (цю Твою слугиню) задля зцілення його (її) духа і тіла. Укріпи своєю міццю і розрадь порятунком того, котрого (ту, котру) в Твоє ім’я ми помазуємо святим Помазанням, яке воздвигає людину і віддаляє зло, (і дозволь йому, котрому (їй, котрій) Ти схотів дати участь у Твоєму стражданні, сподіватися плодів свого терпіння). Котрий живеш і царюєш на віки вічні.
Всі: Амінь.
Або В, про людину похилого віку:
Господи, споглянь милостиво на Твого слугу, який (Твою слугиню, яка) переносить слабкість віку і просить у Помазанні Твоєї благодаті для зцілення душі і тіла. Нехай повнота Твого Духа укріпить його (її), щоб триваючи міцно у вірі і утвердившись у своїй надії, він усім давав (вона всім давала) свідчення терпеливості і являв (являла) почуття радості Твоєї любові. Через Христа, Господа нашого.
Всі: Амінь.
Або Г, про того, хто знаходиться у великій небезпеці:
Боже, Відкупителю всіх людей, у своїх страстях Ти взяв на себе наші болі і поніс наші недуги; смиренно благаємо тебе за нашого хворого брата (нашу хвору сестру) Н., щоб у ньому, відкупленому Тобою (у ній, відкупленій Тобою), Ти зволив пробудити надію на Твоє спасіння і підтримати його (її) душу і тіло. Котрий живеш і царюєш на віки вічні.
Всі: Амінь.
Або Д, про того, кому уділяється Єлеопомазання і Віатик:
Боже, Отче милосердя і утішителю засмучених, споглянь милостиво на Твого слугу, який (Твою слугиню, яка) покладає надію на Тебе; нехай його, котрого (її, котру) мучить велика недуга, підтримає благодать святого Помазання, і відновлений (відновлена) Тілом і Кров’ю Твого Сина, нехай він (вона) отримає Віатик, що попровадить його (її) до життя. Через Христа, Господа нашого.
Всі: Амінь.
Або Е, про вірного в агонії:
Найласкавіший Отче, знавче всякої доброї волі, Ти завжди відпускаєш гріхи і ніколи не відмовляєш пробачення тим, хто Тебе про це благає. Змилуйся ласкаво на Твоїм слугою (Твоєю слугинею) Н., що знаходиться в останній агонії: нехай він (вона), намащений (намащена) святим Помазанням і підтриманий (підтримана) молитвами нашої віри, зміцниться тілом і душею та, отримавши прощення гріхів, укріпиться даром Твоєї любові. Через Христа, Твого Сина, котрий, подолавши смерть, відкрив нам браму вічності, і з Тобою живе і царює на віки вічні.
Всі: Амінь.
Закінчення обряду
78. Священик вводить у Господню Молитву цими або подібними словами:
А тепер спільно молімо Бога, як нас навчив молитися наш Господь, Ісус Христос.
Всі разом мовлять:
Отче наш, що єси на небесах,
нехай святиться ім’я Твоє,
нехай прийде Царство Твоє,
нехай буде воля Твоя
як на небі, так і на землі.
Хліб наш насущний дай нам сьогодні
і прости нам провини наші,
як і ми прощаємо винуватцям нашим.
І не введи нас у спокусу,
але визволи нас від лукавого.
Якщо хворий має прийняти святе Причастя, то після Господньої Молитви далі все відбувається ,як вказано в обрядах Причастя хворих (пп. 55-58).
79. Обряд завершується благословенням священика:
А:
С. Нехай Бог Отець благословить тебе.
Хворий: Амінь.
С. Нехай Син Божий зцілить тебе.
Хворий: Амінь.
С. Нехай Святий Дух освітить тебе.
Хворий: Амінь.
С. Нехай Бог подбає про твоє тіло і спасе твою душу.
Хворий: Амінь.
С. Нехай Він осяє твоє серце і приведе тебе до вишнього життя.
Хворий: Амінь.
(С. І вас всіх тут присутніх нехай благословить Бог Всемогутній, Отець і Син, і Святий Дух.
Всі: Амінь.)
Або Б:
С. Нехай Господь Ісус Христос перебуває біля тебе, щоб тебе захищати.
Хворий: Амінь.
С. Нехай Він іде попереду, щоб тебе провадити і стоїть позаду, щоб тебе укріпляти.
Хворий: Амінь.
С. Нехай Він споглядає на тебе, береже і благословляє тебе.
Хворий: Амінь.
(С. І вас всіх тут присутніх нехай благословить Бог Всемогутній, Отець і Син, і Святий Дух.
Всі: Амінь.)
Або В:
С. Благословення Всемогутнього Бога, Отця, і Сина, і Святого Духа нехай зійде на вас і залишиться назавжди.
Всі: Амінь.
Обряд Єлеопомазання під час Меси
80. Якщо стан хворого на це дозволяє, і якщо він має прийняти святе Причастя, тоді Єлеопомазання можна уділити під час Меси або в храмі, або, за дозволом ординарія, також вдома у хворого чи у відповідному приміщенні в лікарні.
81. Якщо святе Помазання уділяється під час Меси, священик в ризах білого кольору звершує “Месу за хворих” (Меси в різних потребах, 46). Проте в неділі Адвенту, Великого Посту і Великоднього періоду, а також в урочистості, в Попільну Середу та у дні Великого Тижня звершується Меса з дня, використовуючи або власне формулювання кінцевого благословення (п. 79), або формулювання, що звичайно використовується наприкінці Меси.
Читання вибираються або з лекціонарія Меси (відповідні тексти, що відповідають латинському оригіналу, том III, cтор. 820-840), або з Обряду Єлеопомазання (як нижче, пп. 153-229). З огляду на духовне благо хворого і присутніх можна вибрати інші читання.
У ті дні, коли не можна використати формуляра “Меси за хворих”, можна вибрати одне читання з вищезгаданих текстів; це не стосується Пасхального Тридення, урочистостей Різдва Христового, Богоявлення, Вознесіння Господнього, Зіслання Святого Духа, Пресвятого Тіла і Крові Христа та інших обов’язкових урочистостей.
82. Єлеопомазання хворих уділяється після Євангелія і гомілії, у такому порядку:
а) Після читання Євангелія священик у гомілії повинен, виходячи зі священного тексту і беручи до уваги стан хворого та інші обставини, показати значення людської хвороби в історії спасіння, а також благодать таїнства Єлеопомазання.
б) Обряд Єлеопомазання розпочинається або літанією (п. 73), або покладанням рук (п. 74), якщо літанія або молитва вірних мовляться після Єлеопомазання. Потім наступає освячення єлею, якщо це необхідно, згідно з п. 21, або молитва подяки над єлеєм (п. 75), і врешті саме Єлеопомазання (п. 76).
в) Якщо перед Єлеопомазанням не було літанії, наступає вселенська молитва, яка закінчується молитвою після Єлеопомазання (п. 77). Меса ж продовжується у звичайному порядку, починаючи від приготування дарів. Хворий, а також присутні, можуть прийняти Причастя у двох видах.
Обряд Єлеопомазання при великій кількості вірних
83. Нижченаведений обряд може використовуватися на таких зібраннях вірних, як паломництва, дієцезіальні зустрічі, дні хворих для всього міста чи парафії, з’їзди товариств хворих.
Цей обряд можна застосувати також у лікарнях, якщо цього вимагають обставини.
Якщо на підставі рішення місцевого ординарія святе Помазання мали би прийняти одночасно багато хворих, сам єпископ або його делегат повинен дбати про вірне збереження всіх виданих норм, які стосуються дисципліни святого Помазання (пп. 8-9), пастирського приготування і літургійного звершення (пп. 17, 84, 85).
До повноважень єпископа також належить визначення в разі потреби священиків, що беруть участь у звершенні таїнства.
84. Уділення Єлеопомазання одночасно багатьом хворим відбувається в храмі або в іншому відповідному місці, легкодоступному хворим та іншим вірним.
85. Однак спочатку слід відповідно приготувати під пастирським наглядом як хворих, котрі мають прийняти святе Помазання, так і решту присутніх там вірних – хворих та здорових.
Слід також дбати про повну участь присутніх у літургії, особливо передбачити відповідний спів, який сприятиме однодушності вірних, підтримає спільноту в молитві і дозволить висловити пасхальну радість, властиву цьому обряду.
Єлеопомазання поза Месою
86. Слід, щоби хворі, котрі мають прийняти Помазання і бажають висповідатися, приступили до таїнства Покаяння перед звершенням Єлеопомазання.
87. Обряд починається привітанням хворих, у якому слід зазначити турботу Христа про хворих людей та місце хворих у Божому народі.
88. Далі, за обставинами, наступає акт покаяння (п. 71).
89. Потім іде літургія Божого Слова, під час якої можна читати один або декілька уривків зі Святого Писання, розділених співами. Читання вибираються з лекціонарія для хворих (пп. 153-229). Можна також вибрати інші читання, якщо за цим промовляє благо хворих або інших присутніх. Після гомілії можна деякий час зберігати тишу.
90. Відправа таїнства починається літанією (п. 73) або покладенням рук (п. 74). Під час помазання хворих можна співати відповідно добрані пісні, однак зібрані повинні принаймні раз почути слова формулювання таїнства. Якщо літанія за хворого наступає після Помазання, вона закінчується або молитвою, що читається після Помазання (п. 77), або Господньою Молитвою, яку, по можливості, всі співають.
Якщо присутня більша кількість священиків, кожний з них покладає руки на деяку частину хворих і уділяє помазання, мовлячи формулювання таїнства. Натомість всі інші молитви читає виключно головний служитель.
91. Перед тим, як відпустити хворих, їм уділяється благословення (п. 79). Бажано, щоб відправа закінчилася відповідним співом.
Єлеопомазання під час Меси
92. Привітання хворих відбувається на початку Меси у вступному слові.
Літургія Слова і відправа Єлеопомазання звершуються згідно з правилами, наведеними у пп. 89-91.