Друзі в Facebook  

   

Розділ І. Обряд укладення Подружжя під час Меси

Вступні обряди

Перший спосіб

45. У визначений час священик, одягнений в альбу, єпітрахиль та орнат кольору звершуваної Меси, разом із міністрантами підходить до дверей храму, приймає наречених і звичайно їх вітає, наголошуючи, що Церква бере участь в їхній радості.

46. Потім наступає процесія до вівтаря: першими йдуть міністранти, за ни­ми – священик, а потім наречені, яких до приготовленого їм місця, згідно з місцевими звичаями, можуть супроводжувати батьки та двоє почесних свідків. В цей час співається пісня на вхід.

47. Священик підходить до вівтаря і віддає йому шану низьким поклоном та поцілунком. Після цього він іде до місця головування.

Другий спосіб

48. У визначений час священик, одягнений у альбу, єпітрахиль та орнат кольору звершуваної Меси, разом із міністрантами підходить до місця, приготовленого для наречених або до місця, визначеного для нього.

49. Коли наречені прийдуть до свого місця, священик приймає їх і звичайно вітає, наголошуючи, що Церква бере участь в їхній радості.

50. Потім, під час співу на вхід, йде до вівтаря і віддає йому шану низьким поклоном та поцілунком. Після цього він іде до місця головування.

51. Тоді, вчинивши хресне знамення, вітає всіх присутніх одним із запро­понованих у Римському Месалі формулювань.

52. Потім звертається до наречених та присутніх, щоб приготувати їхні серця до звершення Подружжя, цими або подібними словами:

Найдорожчі брати і сестри, ми з радістю прийшли до Го­спод­нього дому, щоб святкувати урочистість цього дня, ко­ли Н. і Н. стають перед нами із наміром заснування свого власного дому. Для них ця мить насправді виняткова, тому підтримаймо їх нашою душевною приязню, а також братньою молитвою. Слухаймо отже уважно разом із ними слово, яким Бог до нас сьогодні промовляє. Потім зі святою Цер­квою смиренно прохатимемо Бога Отця через Ісуса Христа, Господа нашого, щоб цих наречених, своїх слуг, Він милостиво підтримав, благословив та назавжди вчинив одним цілим.

53. Або:

Н. і Н., Церква розділяє вашу радість і разом з вашими батьками та друзями великодушно приймає вас у день, коли перед Богом, нашим Отцем, ви укладете між собою спільноту всього життя. Нехай Господь вислухає вас у день вашої радості. Нехай пошле вам з небес свою поміч та опікується вами. Нехай обдарує вас благодатями на міру ваших сердець і здійснить всі ваші прохання.

Пропускається акт покаяння.

54. У дні, в яких дозволяється звершувати обрядові Меси, використовує­ться Меса з укладенням Подружжя із власними читаннями.

Коли ж випадають дні, описані у пп. 1-4 таблиці пріоритету літургійних днів, використовується Меса з дня, до якої слід додати подружнє благословення, а також, за бажанням, характерне для цього обряду формулювання кінцевого благословення.

Якщо ж Меса, під час якої відбувається обряд укладення Подружжя, звершується у неділю і бере в ній участь парафіяльна спільнота, використовується Меса з дня, навіть якщо це неділя Різдвяного чи Звичайного пе­ріодів.

 

Літургія Слова

55. Літургія Слова відбувається як завжди. Можна взяти три читання, з яких перше має бути зі Старого Завіту, у Великодній період – із Од­кровення (пп. 179-222). Завжди слід вибрати принаймні одне читання, в якому би виразно говорилося про Подружжя.

56. Якщо не звершується обрядова Меса, одне з читань може бути взяте з тих, які подані у Лекціонарії для Меси із укладенням Подружжя, якщо не випадають дні, описані у пп. 1-4 таблиці пріоритету літургійних днів.

Нижче наводяться читання, які виразно підкреслюють гідність Подружжя та його значення в історії спасіння.

Перше читання

Чоловіком і жінкою сотворив їх.

Читання з Книги Буття. 1, 26-38. 31а

Тож сказав Бог: “Сотворімо людину на наш образ і на нашу подобу, і нехай вона панує над рибою морською, над птаством небесним, над скотиною, над усіма дикими звірами й над усіма плазунами, що повзають на землі”.  

І сотворив Бог людину на свій образ; на Божий образ сотворив її; чоловіком і жінкою сотворив їх.        

І благословив їх Бог і сказав їм: “Будьте плідні й множтеся і наповняйте землю та підпорядковуйте її собі; пануйте над рибою морською, над птаством небесним і над усяким звіром, що рухається по землі”. 

І побачив Бог усе, що створив: і воно було дуже добре.

Слово Боже.

 

Респонсорійний псалом

Пс 128 (127), 1-2. 3. 4-5. (Р.: пор. 1 або 4)

Рефрен: Благословенний, хто боїться Бога.

Блаженний кожний, хто боїться Господа, *

хто ходить Його дорогами.

Ти будеш споживати плоди своїх рук. *

Щасливий ти – і буде добре тобі. Рефрен.

Твоя дружина – як родюча виноградна лоза *

при стінах твого дому.

Твої сини – наче нові оливкові галузки *

навколо твого столу. Рефрен.

Ось такою благословенною буде людина,  *

яка боїться Господа.

Нехай поблагословить тебе Господь із Сіону, *

щоби ти бачив добробут Єрусалима в усі дні свого життя.

Рефрен.

 

Друге читання

Це велика таємниця, адже я говорю про Христа й Церкву.

Читання з Послання святого апостола Павла

до Ефесян. Еф 5, 2а. 25-32

Брати, живіть в любові, як і Христос полюбив нас і видав себе за нас. 

Чоловіки, любіть дружин, як Христос полюбив Цер­кву й від­дав себе за неї, щоб її освятити, очистивши ку­піл­лю води в слові, щоби поставити її собі славною Церквою, яка не має ні плями, ні вади, і нічого такого подібного, але щоб вона була свята й непорочна. 

Так і чоловіки повинні любити своїх дружин, як власні ті­ла. Хто любить свою дружину, той і себе любить. Адже ніхто ніколи свого тіла не зненавидів, але годує і гріє його, як і Христос Церкву, бо ми – члени Його тіла. Тому чоловік залишить батька й матір та пристане до своєї дружини, і будуть обоє одним тілом. 

Це велика таємниця, адже я говорю про Христа й Церкву. 

Слово Боже.

 

Алілуя і спів перед Євангелієм

пор. Пс 134 (133), 3

Алілуя.

Нехай поблагословить тебе Господь із Сіону, 

що створив небо й землю.

Алілуя.

Або у період Великого Посту: пор. 1 Йн 4, 16б. 12. 11

Радійте Богу – нашій допомозі.

Бог є любов,

любімо ж ми один одного, як Він полюбив нас.

Радійте Богу – нашій допомозі.

 

Євангеліє

Що Бог поєднав, людина хай не розлучає.

Читання святого Євангелія від Матея. Мт 19, 3-6

У той час підійшли до Ісуса фарисеї і, випробовуючи Його, запитали: “Чи годиться чоловікові розлучатися зі сво­єю дружиною з будь-якої причини?” 

А Він у відповідь сказав: “Хіба не читали ви, що Творець на початку створив їх чоловіком і жінкою?” І сказав: “Тому залишить чоловік батька й матір і пристане до своєї жінки, і обоє будуть одним тілом. То вже буде на два, а одне тіло. Отже, що Бог поєднав, людина хай не розлучає”.

Слово Господнє.

57. Після читання Євангелія, священик, спираючись на священні тексти, вказує у гомілії на тайну християнського Подружжя, гідність подружньої любові, благодать таїнства та завдання супругів, пристосовуючи її до рівня сприйняття присутніх.

 

Укладення Подружжя

58. Якщо Подружжя укладають одночасно дві пари або більше, запитання перед подружньою згодою, вираження самої згоди, а також її прийняття завжди мають адресуватися до кожної пари зокрема; все інше, не виключаючи благословення новоодружених, мовиться один раз для всіх подружніх пар.

59. Коли всі встануть, у тому числі наречені та спеціально для цього обра­­ні свідки, священик звертається до наречених цими або подібними словами:

Найдорожчі, ви прийшли у храм, щоб перед служителем та спільнотою Церкви затвердити священною печаттю від Го­спода свою волю укладення Подружжя.

Нехай Христос щедро благословить вашу подружню любов і для збереження взаємної та постійної вірності і для виконання інших повинностей Подружжя цим же таїнством нехай збагачує і зміцнює вас, котрих Він вже присвятив собі у святому Хрещенні. Тому перед лицем Церкви я за­питую вас про ваш намір.

 

Запитання перед укладенням Подружжя

60. Тоді священик ставить нареченим запитання про свободу вибору, вір­ність і готовність прийняття та виховання потомства, а вони по черзі відповідають.

Н. і Н., чи ви прийшли сюди без примусу, і чи добровільно та всім серцем бажаєте укласти Подружжя?

Наречені відповідають: Так, бажаємо.

Чи ви готові йти дорогою Подружжя у взаємній любові та пошані впродовж усього життя?

Наречені відповідають: Так, готові.

Наступне питання можна пропустити, якщо промовляють за цим обставини, наприклад, якщо наречені похилого віку.

Чи ви готові з любов’ю прийняти від Бога потомство та ви­хо­вувати його згідно з законом Христа і Його Церкви?

Наречені відповідають: Так, готові.

Брати і сестри, взиваймо Святого Духа, щоб Він зміцнив і освятив рішення цих своїх дітей, котрі сьогодні розпочинають свій спільний життєвий шлях.

Співається гімн до Святого Духа (стор. 125).

 

Подружня згода

61. Священик запрошує наречених до вираження подружньої згоди:

Отже, якщо ви маєте намір укласти святий Подружній зв’язок, подайте одне одному праві долоні та перед Богом і Його Церквою висловіть вашу згоду.

Наречені єднають долоні, які священик обвиває одним кінцем єпитрахилі.

62. Мужчина каже:

Я, Н., беру тебе, Н., за свою дружину і присягаюся, що дотри­маю тобі вірності у благополуччі та недолі, у хворобі та здо­ров’ї, і що кохатиму й шануватиму тебе по всі дні мого жит­тя. Нехай у цьому допоможе мені Господь, Бог Всемогутній, у Трійці єдиний, і всі Святі.

Жінка каже:

Я, Н., беру тебе, Н., за свого чоловіка і присягаюся, що дотри­маю тобі вірності у благополуччі та недолі, у хворобі та здо­ров’ї, і що кохатиму й шануватиму тебе по всі дні мого життя. Нехай у цьому допоможе мені Господь, Бог Всемогутній, у Трійці єдиний, і всі Святі.

 

63. Священик може провести укладення таїнства у формі запитання, якщо це доцільніше з пастирських міркувань.

Спочатку запитує мужчину:

Н., чи хочеш взяти Н. за свою дружину і чи присягаєшся, що дотримаєш їй вірності у благополуччі та недолі, у хворобі та здоров’ї, і що кохатимеш і шануватимеш її по всі дні твого життя?

Мужчина відповідає: Хочу і присягаюся.

Потім священик запитує жінку:

Н., чи хочеш взяти Н. за свого чоловіка і чи присягаєшся, що дотримаєш йому вірності у благополуччі та недолі, у хво­робі та здоров’ї, і що кохатимеш і шануватимеш його по всі дні твого життя?

Жінка відповідає: Хочу і присягаюся.

 

Прийняття подружньої згоди

64. Потім священик, приймаючи згоду, каже молодожонам:

Нехай Господь у своїй милості зміцнить цей ваш союз, який ви уклали перед Церквою, і зволить наповнити вас сво­їм благословенням. Що Бог сполучив, людина хай не розлучає.

Або:

Нехай Бог Авраама, Бог Ісаака, Бог Якова, Бог, який з’єднав у раю прародителів, зміцнить і благословить у Христі цей ваш союз, який ви уклали перед Церквою, щоб те, що Він сам сполучив, людина не розлучила.

65. Священик закликає присутніх прославити Бога:

Благословімо Господа.

Всі відповідають: Богу подяка.

Можна використати й іншу акламацію.

Благословення і вручення обручок

66. Священик каже:

Нехай Господь благословить  ці обручки, які ви одне одно­му вручите на знак любові та вірності.

Всі: Амінь.

Інше формулювання благословення обручок, пп. 229-230.

По можливості священик окроплює обручки і дає молодожонам.

67. Чоловік вкладає на безіменний палець дружини призначену для неї обручку, кажучи:

Н., прийми цю обручку на знак моєї любові та вірності.

В ім’я Отця, і Сина, і Святого Духа.

Так само дружина вкладає на безіменний палець чоловіка призначену для нього обручку, кажучи:

Н., прийми цю обручку на знак моєї любові та вірності.

В ім’я Отця, і Сина, і Святого Духа.

68. Тоді вся спільнота може заспівати гімн або пісню прославлення.

 

Вселенська молитва

69. Потім наступає, як завжди, вселенська молитва (зразки її наведено в пп. 251-252).

Після цього мовиться Символ віри, якщо це передбачено в літургійних приписах.

 

Євхаристійна Літургія

70. Під час приготування дарів молодожони, якщо це можливо, можуть принести хліб та вино.

71. У Євхаристійній Молитві споминається наречених, вживаючи формулювання, подане у пп. 237-239.

 

Благословення новоодружених

72. Після Отче наш, пропустивши Визволи нас, Господи, священик, обернувшись до молодожонів, закликає над ними Боже благословення; цього ні в якому разі не можна пропускати. У вступній частині молитви, якщо хтось із молодожонів чи обоє не приймають Причастя, слова в дужках пропускаються.

В останньому абзаці молитви слова в дужках можна пропустити, якщо за цим промовлятимуть обставини, наприклад, якщо наречені похилого віку.

73. Молодожони підходять до вівтаря, або, якщо так буде краще, залишаються на своєму місці, і стають на коліна.

Священик зі складеними руками закликає присутніх до молитви:

Найдорожчі брати й сестри, смиренно просімо Господа, щоб на цих своїх слуг, котрі одружилися в Христі, Він завжди ласка­во проливав благословення своєї благодаті, і їх, ко­трих Він з’єд­нав святим союзом, (таїнством Тіла й Крові Христа) нехай вчинить єдністю в одній любові.

Інші формулювання, пп. 104, 241, 243.

Всі певний час моляться у тиші.

74. Потім священик із розпростертими над молодожонами руками продовжує:

Боже, Ти силою своєї могутності вчинив усе з нічого і започаткував Усесвіт, а сотворивши лю­дину на свій образ, дав чоловікові жінку як невід’ємну допомогу, щоб вони були вже не двома, лише одним тілом, повчаючи, що те, що Тобі було до вподоби учинити єдиним, не дозволяється роз’єднувати ніколи.

Боже, Ти освятив подружній зв’язок такою величною тайною, щоб у подружньому союзі явити образ таїнства Хри­ста і Церкви.

Боже, за Твоєю волею жінка з’єднується з чоловіком, і ця початково встановлена спільнота є обдарована Тобою таким благословенням, що як єдина не була знищена ані карою за первородний гріх, ані водами потопу.

Споглянь милостиво на цих Твоїх слуг, які, уклавши по­друж­ній зв’язок, очікують Твого благословення. Зішли їм благодать Святого Духа, щоб за допомогою Твоєї любові, розлитої в їхніх серцях, вони вірно тривали у подружньому союзі.

Нехай у Твоїй слугині Н. пребуде благодать любові та ми­ру, і нехай вона постійно наслідує святих жінок, про славу котрих повідають Писання.

Нехай покладається на неї серце її чоловіка – рівноправного їй товариша і співспадкоємця благодаті життя, нехай він віддає їй належну шану і завжди кохає її любов’ю, якою Христос возлюбив свою Церкву.

Нині ми просимо Тебе, Господи: нехай ці Твої слуги перебувають у єдності віри і заповідей; з’єднані одним ложем, нехай зберігають бездоганність поведінки і, черпаючи сили з Євангелія, нехай свідчать усім про Христове благо; (нехай будуть плідними у потомство, нехай будуть батьками з ви­пробуваними чеснотами, і нехай побачать дітей своїх дітей) і, врешті, осягнувши щасливу ста­рість, нехай вони пере­йдуть до життя блаженних і до Небесного Царства. Через Христа, Господа нашого. 

В. Амінь.

Інше формулювання благословення новоодружених, пп. 242, 244.

75. Пропускаючи молитву Господи, Ісусе Христе, мовиться відразу Мир Господній. В цей час молодожони та всі присутні передають одне одному знак миру й любові.

76. Молодожони та їхні батьки, свідки і близькі можуть прийняти Причастя у двох видах.

 

Закінчення обряду

77. На закінчення Меси священик благословляє молодожонів і всіх присутніх, мовлячи:

Бог, одвічний Отець, нехай збереже вас у взаємній любові та згоді, щоб мир Христа замешкав у вас і завжди перебував у вашому домі.

Всі: Амінь.

Будьте благословенні дітьми, втіхою друзів та істинним миром з усіма.

Всі: Амінь.

У світі будьте свідками Божої любові, щоб засмучені й нужденні отримали розраду, і з вдячністю прийняли вас колись до вічного дому Бога.

Всі: Амінь.

Нехай вас благословить Бог Всемогутній, Отець, і Син, і Святий Дух. 

Всі: Амінь.

Інші формулювання, пп. 249-250.

78. Після закінчення Меси свідки і священик підписують акт укладення Подружжя. Підписання може відбуватися або в канцелярії, або в присутності вірних, але у жодному випадку не на вівтарі.

 

   

Підкомісія у справах літургійної музики            

   
© Комісія у справах Літургії при Конференції римсько-католицьких єпископів України, 2015 р.