РОЗДІЛ ІІІ. ХРЕЩЕННЯ ВЕЛИКОЇ КІЛЬКОСТІ ДІТЕЙ
ОБРЯД ПРИЙНЯТТЯ ДІТЕЙ
107. Співається псалом чи гімн, стосовно обставин. Священик чи диякон, одягнений в літургійні шати, які передбачені для звершення Меси, разом з міністрантами підходить до дверей храму або до того місця, де зібрались батьки і хресні з дітьми до Хрещення.
108. Служитель вітає присутніх, особливо батьків і хресних. У кількох словах споминаючи про радість, з якою вони прийняли дітей як дар Бога, який є джерелом усякого життя і котрий хоче обдарувати цих дітей життям благодаті, служитель розпочинає обряд Хрещення питаннями, скерованими до батьків:
Служитель: Дорогі батьки, яке ім’я ви вибрали для своєї дитини?
Сім’ї по порядку кажуть ім’я своєї дитини.
Служитель: Чого ви просите для них у Божої Церкви?
Всі сім’ї разом: Хрещення.
Коли дітей до Хрещення дуже багато, служитель пропускає попередні запитання і питає всіх батьків і хресних разом:
Батьки і хресні, присутні тут з вашими дітьми, чого ви просите для них у Божої Церкви?
Всі сім’ї разом: Хрещення.
109. Тоді служитель звертається до батьків такими або подібними словами:
Дорогі батьки! Ви просите про Хрещення для ваших дітей. Цим самим ви зобов’язуєтесь виховувати їх у вірі, щоб ці діти, виконуючи Божі заповіді, любили Бога і ближнього, як учив нас Ісус Христос.
Чи ви, батьки, усвідомлюєте, які берете на себе обов’язки?
Батьки: Так, усвідомлюємо.
110. Потім служитель, звертаючись до хресних батьків, питає їх:
Чи ви, хресні батьки, готові допомагати батькам цих дітей у виконанні їхніх обов’язків?
Всі хресні відповідають: Так, готові.
111. Далі служитель мовить:
Н., Н. (або: Дорогі діти), християнська спільнота з великою радістю приймає вас. Від імені цієї спільноти я знаменую вас хресним знаменням.
Чинить хресне знамення над усіма дітьми і мовить:
І ви, батьки (та хресні), позначте ваших дітей цим самим знаменням Христа, нашого Спасителя.
Батьки та хресні чинять хресне знамення на чолі дитини.
ЛІТУРГІЯ БОЖОГО СЛОВА
БІБЛІЙНІ ЧИТАННЯ І ГОМІЛІЯ
112. Служитель запрошує батьків і хресних, а також всіх присутніх до участі у Літургії Божого Слова. Читається читання з Мт 28, 18-20 або інші читання (див. п. 44) або читання з пп. 187-195 і 205-216.
113. Після читань священик виголошує коротку гомілію, пояснюючи прочитані тексти і впроваджуючи присутніх у глибше розуміння таїнства Хрещення; і просить передусім батьків і хресних, щоб вони ревно виконували обов’язки, які виникають з цього таїнства.
ВСЕЛЕНСЬКА МОЛИТВА
114. Наступає вселенська молитва
Служитель: Благаймо Господа нашого Ісуса Христа про милосердя для цих дітей, які мають отримати благодать таїнства Хрещення, для їхніх батьків, хресних і для всіх охрещених.
Лектор:
1. Господи, силою тайни Твоєї смерті і воскресіння через таїнство Хрещення відроди цих дітей і приєднай їх до своєї Церкви. Тебе просимо.
Всі: Вислухай нас, Господи.
2. Господи, через Хрещення і Конфірмацію вчини цих дітей вірними учнями і свідками Твоєї Євангелії. Тебе просимо.
3. Господи, через святість життя приведи цих дітей до радості Небесного Царства. Тебе просимо.
4. Господи, вчини, щоб батьки і хресні давали цим дітям приклад живої віри. Тебе просимо.
5. Господи, збережи їхні сім’ї у Твоїй любові навіки. Тебе просимо.
6. Господи, віднови в нас усіх, тут присутніх, благодать святого Хрещення. Тебе просимо.
Або інші формулювання на вибір, пп. 218-221.
Заклики до святих (пор. п. 48) можна пропустити.
ЕГЗОРЦИЗМ
115. Після цього служитель із складеними руками мовить:
Всемогутній, вічний Боже, Ти послав у світ свого Сина, щоб Він віддалив від нас силу сатани, духа беззаконня, а людину, визволену з темряви, переніс до Твого світлого Царства; смиренно Тебе благаємо: визволи цих дітей від первородного гріха, вчини їх своїм храмом і помешканням Святого Духа. Через Христа, Господа нашого.
Всі: Амінь.
Або інше формулювання егзорцизму на вибір, п. 222.
Далі служитель, з приводу великої кількості дітей пропускаючи обряд помазання єлеєм катехуменів, простирає руки над усіма дітьми, кажучи:
Нехай вас оберігає міць Христа Спасителя. Котрий живе і царює на віки вічні.
Всі: Амінь.
116. Потім усі йдуть до місця, де відбуватиметься Літургія Хрещення.
ЛІТУРГІЯ ХРЕЩЕННЯ
МОЛИТВА ПОДЯКИ і ОСВЯЧЕННЯ ВОДИ
117. Після приходу до хрестильниці служитель коротко нагадує зібраним намір Бога, який хотів душу й тіло людини освятити водою. Це можна зробити такими словами:
Бог обдарував віруючих своїм життям через святий знак води. Скеруймо до Нього наші думки і молімося одним серцем, щоб він благоволив відродити цих дітей із води і Святого Духа.
118. Потім, повернувшись до хрестильниці, служитель мовить благословення:
Служитель: Всеблагий Отче, Ти вчинив, що з цього джерела святого Хрещення плине для нас нове життя Божих дітей.
Всі: Тобі слава навіки.
Служитель: Боже, Ти всіх охрещених водою і Святим Духом єднаєш у Твоєму Синові, Ісусі Христі, щоб вони стали одним народом.
Всі: Тобі слава навіки.
Служитель: Боже, Ти через свого Духа любові, якого Ти влив у наші серця, обдаровуєш нас свободою, щоб ми жили у Твоєму мирі.
Всі: Тобі слава навіки.
Служитель: Боже, Ти вибираєш охрещених, щоб вони з радістю проголошували усім народам Євангелію Твого Сина Ісуса Христа.
Всі: Тобі слава навіки.
Служитель: Благоволи тепер освятити цю воду, щоб охрещені нею Твої слуги і слугині, котрих Ти у вірі Церкви покликав до джерела відродження, отримали вічне життя. Через Христа, Господа нашого.
Всі: Амінь.
119. Коли у Великодній період у наявності є вже освячена хрестильна вода, то служитель пропускає останню частину благословення Благоволи тепер освятити…, а замість неї мовить:
Через тайну цієї освяченої води благоволи уділити духовного відродження Твоїм слугам і слугиням, котрих Ти у вірі Церкви покликав до джерела відродження, щоб вони отримали вічне життя. Через Христа, Господа нашого.
Всі: Амінь.
Або інші формулювання на вибір, пп. 224-225.
ВІДРЕЧЕННЯ ВІД ЗЛА І СПОВІДУВАННЯ ВІРИ
120. Служитель звертається до батьків і хресних:
Дорогі батьки і хресні, діти, котрих ви принесли, через таїнство Хрещення отримають від милосердного Бога нове життя з води і Святого Духа. Виховуйте їх у вірі так, щоб зберегти в них це нове життя від зіпсуття гріхом і створити можливість його постійного розвитку.
Якщо ж, керуючись вірою, ви готові прийняти це завдання, то, споминаючи своє власне Хрещення, відречіться від гріха і визнайте віру в Ісуса Христа. Це віра Церкви, в якій ваша дитина отримає Хрещення.
121. Далі служитель питає:
Чи відрікаєшся від сатани?
Батьки і хресні: Відрікаюся.
Служитель: Від усього його зла?
Батьки і хресні: Відрікаюся.
Служитель: Від усієї його гордині?
Батьки і хресні: Відрікаюся.
Або:
Служитель: А тому питаю кожного з вас: чи відрікаєшся від гріха, щоб жити у свободі Божих дітей?
Батьки і хресні: Відрікаюся.
Служитель: Чи відрікаєшся від усього, що веде до зла, щоб гріх не запанував над тобою?
Батьки і хресні: Відрікаюся.
Служитель: Чи відрікаєшся від сатани, котрий є першопричиною гріха?
Батьки і хресні: Відрікаюся.
122. Далі служитель приймає від батьків і хресних потрійне сповідування віри.
Служитель: Чи віруєш у Бога, Отця Вседержителя, Творця неба і землі?
Батьки і хресні: Вірую.
Служитель: Чи віруєш в Ісуса Христа, Сина Його Єдинородного, Господа нашого, народженого від Діви Марії, розп’ятого й похованого, котрий воскрес із мертвих і сидить праворуч Отця?
Батьки і хресні: Вірую.
Служитель: Чи віруєш у Святого Духа, святу вселенську Церкву, сопричастя святих, відпущення гріхів, воскресіння плоті й життя вічне?
Батьки і хресні: Вірую.
123. До цього сповідування приєднується служитель і всі зібрані:
Служитель: Такою є наша віра. Такою є віра Церкви, сповідування якої є нашою гордістю в Ісусі Христі, Господі нашому.
Всі: Амінь.
Замість цього формулювання Конференція Єпископів може затвердити інше. Якщо це необхідно або є такий звичай, слід, щоб батьки та хресні одноголосно виразили свою віру.
Якщо обряд Хрещення відбувається у неділю або урочистість, пропускається Вірую.
ХРЕЩЕННЯ
124. Служитель запрошує першу сім’ю підійти до хрестильниці і просить повторити ім’я дитини. Потім він запитує батьків та хресних:
Чи ви хочете, щоб Н. отримав (отримала) Хрещення у вірі Церкви, яку ми щойно разом визнали?
Батьки і хресні: Хочемо.
Тепер священик хрестить дитину, кажучи:
Н., я тебе хрещу в ім’я Отця
Занурює дитину або поливає водою.
і Сина,
Занурює дитину або поливає водою вдруге.
і Святого Духа.
Занурює дитину або поливає водою втретє.
Так само питається і чиниться з кожною принесеною до Хрещення дитиною.
Варто, щоб після Хрещення кожної дитини учасники співали або мовили коротку акламацію (пп. 226-246).
Якщо Хрещення здійснюється поливанням водою, то тримати дитину повинен батько чи мати (якщо є такий звичай, то дитину може тримати хресний чи хресна). Також вони повинні піднести дитину з води, якщо Хрещення відбувалося через занурення.
ПОЯСНЮВАЛЬНІ ОБРЯДИ
ПОМАЗАННЯ СВЯТОЮ ХРИЗМОЮ
125. Служитель мовить:
Всемогутній Бог, Отець Господа нашого, Ісуса Христа, котрий визволив вас від гріха та відродив з води і Святого Духа, Він сам помазує вас хризмою спасіння, щоб ви, приєднані до Божого народу, перебували у єдності з Христом Священиком, Пророком і Царем на вічне життя.
Всі: Амінь.
Потім служитель помазує тім’я кожної дитини хризмою.
Якщо ж дітей дуже багато, Конференції Єпископів належить вирішити, чи пропустити обряд помазання. В такому випадку мовиться за всіх дітей наступна молитва:
Всемогутній Бог, Отець Господа нашого, Ісуса Христа, котрий визволив вас від гріха та відродив з води і Святого Духа, нехай вас щедро обдарує благодаттю, щоб ви, ставши сьогодні християнами та вибраним народом, перебували у єдності з Христом Священиком, Пророком і Царем на вічне життя.
Всі: Амінь.
ПОКЛАДАННЯ БІЛОЇ ОДЕЖІ
126. Служитель мовить:
Дорогі діти, ви стали новим сотворінням і приодягнулися у Христа, тому ви отримуєте білу одежу. Нехай ваші близькі словом і прикладом допомагають вам зберегти гідність Божих дітей, непорочну аж по вічне життя.
Всі: Амінь.
На дитину кладеться біла одежа (не дозволяється інший колір, хіба що цього вимагає місцевий звичай). Цю одежу повинні принести самі родини.
ВРУЧЕННЯ ЗАПАЛЕНОЇ СВІЧКИ
127. Служитель бере пасхал і мовить:
Прийміть світло Христа. Підтримувати це світло довірено вам, батьки і хресні, щоб ваша дитина, освітлена Христом, чинила завжди як дитя світла і, триваючи у вірі, могла вийти назустріч Господу, грядущому разом з усіма святими в Небесному Царстві.
Кожна сім’я отримує свічку, запалену від пасхалу таким чином: батько з однієї родини запалює свічку від пасхалу, а потім цей вогонь передає іншим сім’ям. Варто, щоб ціла спільнота співала тоді кантик, наприклад:
Ви всі, котрі охрестилися в Христі,
приодягнулися в Христа.
Алілуя, алілуя.
Або інший на вибір, пп. 226-246.
Якщо Хрещення відбувалося поза пресвітерієм, то тепер всі йдуть до вівтаря у процесії, несучи запалені свічки новоохрещених дітей.
ЗАКІНЧЕННЯ ОБРЯДУ
МОЛИТВА ГОСПОДНЯ
128. Служитель, стоячи перед вівтарем, промовляє до батьків, хресних і всіх присутніх такими або подібними словами:
Возлюблені, ці діти, відроджені святим Хрещенням, нареклися дітьми Божими і дійсно є ними. В таїнстві Конфірмації вони отримають повноту Святого Духа. Приступаючи до Господнього вівтаря, вони стануть учасниками Його жертовної трапези і разом з усією Церквою називатимуть Бога Отцем. Усі ми також Божі діти, тому від імені цих дітей молімося разом, як нас навчив Господь Христос.
129. Всі разом із служителем мовлять:
Отче наш, що єси на небесах,
нехай святиться ім’я Твоє,
нехай прийде Царство Твоє,
нехай буде воля Твоя,
як на небі, так і на землі.
Хліб наш насущний дай нам сьогодні,
і прости нам провини наші,
як і ми прощаємо винуватцям нашим,
і не введи нас у спокусу,
але визволи нас від лукавого. Амінь.
КІНЦЕВЕ БЛАГОСЛОВЕННЯ
130. Потім служитель благословляє і розсилає всіх присутніх, мовлячи:
Возлюблені, доручаємо вас милосердю і благодаті Всемогутнього Бога Отця, Його Єдинородного Сина і Святого Духа. Він нехай сам береже ваше і наше життя, щоб ми, ідучи у світлі віри, осягнули обіцяні блага.
Всі: Амінь.
Служитель: Нехай вас благословить Бог Всемогутній, Отець і Син, і Святий Дух.
Всі: Амінь.
Служитель: Ідіть в мирі.
Всі: Богу подяка.
Або інші формулювання благословення на вибір, пп. 70, 248-250.
131. Після благословення, якщо це можливо, всі співають відповідну пісню, яка виражає пасхальну радість і подяку, або пісню Пресвятої Діви Марії Величає душа моя Господа.