Друзі в Facebook  

   

РОЗДІЛ ІІ. ХРЕЩЕННЯ ОДНІЄЇ ДИТИНИ

ОБРЯД ПРИЙНЯТТЯ ДИТИНИ

72. Хрещення повинно відбуватися, якщо це можливо, в неділю при актив­ній участі віруючих, принаймні родичів, близьких і знайомих, оскіль­ки саме в неділю Церква споминає пасхальні тайни.

73. Батько і мати разом з хресними батьками повинні представити Церкві дитину для уділення їй Хрещення.

74. Священик чи диякон, одягнений в альбу або комжу і єпітрахиль (або ще й в плювіал білого кольору), разом з міністрантами підходить до дверей храму або до того місця, де зібрались батьки і хресні з дитиною до Хрещення. У цей час, якщо це можливо, люди співають відповідний псалом або пісню.

75. Служитель вітає присутніх, а особливо батьків і хресних, коротко споминаючи про радість, з якою вони прийняли дитину як дар Бога, який є джерелом всякого життя і котрий хоче тепер обдарувати цю дитину жит­тям благодаті.

76. Служитель запитує батьків:

Служитель: Дорогі батьки, яке ім’я ви вибрали для своєї дитини?

Батьки: Н.

Служитель: Чого ви просите у Божої Церкви для Н.?

Батьки: Хрещення.

У вищенаведеному діалозі служитель може вжити інших слів. На друге запитання батьки можуть відповісти іншими словами, наприклад: Віри або Благодаті Христової, або Прийняття до Церкви, або Вічного життя.

77. Тоді служитель звертається до батьків такими або подібними словами:

Дорогі батьки! Ви просите про Хрещення для вашої дитини. Цим самим ви зобов’язуєтесь виховувати її у вірі, щоб ди­тина, виконуючи Божі заповіді, любила Бога і ближньо­го, як учив нас Ісус Христос.

Чи ви, батьки, усвідомлюєте, які берете на себе обов’язки?

Батьки: Так, усвідомлюємо.

78. Потім служитель, звертаючись до хресних батьків, питає їх: 

Чи ви, хресні батьки, готові допомагати батькам цієї дитини у виконанні їхніх обов’язків?

Хресні: Так, готові.

79. Далі служитель мовить:

Н., християнська спільнота з великою радістю приймає тебе. Від імені цієї спільноти я знаменую тебе хресним знаменням. Після мене ви, батьки і хресні, позначте вашу дитину цим самим знаменням Христа, нашого Спасителя.

У тиші служитель чинить хресне знамення на чолі дитини, потім це виконують батьки та хресні.

80. Служитель запрошує батьків і хресних, а також всіх присутніх до участі у Літургії Божого Слова. Якщо дозволяють обставини, то до місця, призначеного для проведення цієї Літургії, слід йти процесією зі співом, наприклад Пс 85(84), 7. 8. 9.

 

ЛІТУРГІЯ БОЖОГО СЛОВА

Біблійні читання і гомілія

81. Читається одна або дві перикопи: Мт 28, 18-20; Мк 1, 9-11; Мк 10, 13-16; Йн 3, 1-6; або читаються інші читання з пп. 187-195 і 205-216, які можна вибрати згідно з бажанням батьків. Якщо це зручно, всі можуть сидіти.

Між читаннями можна співати респонсорійні псалми і акламації перед Євангелією, пп. 196-204.

82. Після читань священик виголошує коротку гомілію, пояснюючи прочитані тексти і впроваджуючи присутніх у глибше розуміння таїнства Хрещення; і заохочує передусім батьків і хресних, щоб вони ретельно виконували обов’язки, які виникають з цього таїнства.

83. Після гомілії або після літанії, або навіть між закликами літанії священикові рекомендується зробити хвилину тиші і закликати зібраних до особистої молитви. Далі відповідно до обставин можна заспівати акла­мацію, гімн або інший спів з пп. 226-246.

 

ВСЕЛЕНСЬКА МОЛИТВА

84. Наступає вселенська молитва:

Служитель: Благаймо Господа нашого Ісуса Христа про милосердя для цієї дитини, яка має отримати благодать таїнства Хрещення, для її батьків, хресних і для всіх охрещених.

Лектор:

1. Господи, силою тайни Твоєї смерті і воскресіння через таїнство Хрещення відроди цю дитину і приєднай її до своєї Церкви. Тебе просимо.

Всі: Вислухай нас, Господи.

2. Господи, через Хрещення і Конфірмацію вчини цю дитину вірним учнем і свідком Твоєї Євангелії. Тебе просимо.

3. Господи, через святість життя приведи цю дитину до радості Небесного Царства. Тебе просимо.

4. Господи, вчини, щоб батьки і хресні давали цій дитині приклад живої віри. Тебе просимо.

5. Господи, збережи її сім’ю у Твоїй любові навіки. Тебе просимо.

6. Господи, віднови в нас усіх, тут присутніх, благодать святого Хрещення. Тебе просимо.

Або інші формулювання на вибір, пп. 218-221.

85. Потім служитель разом з присутніми просить заступництва у святих:

Служитель: свята Маріє, Мати Божа, молись за нас.

Святий Йоане Хрестителю, молись за нас.

Святий Йосифе, молись за нас.

Святі Петре і Павле, моліться за нас.

Можна додати імена інших святих, особливо покровителів храму або міс­цевості.

Н. (ім’я святого заступника дитини), молись за нас.

Останнім закликом повинно бути:

Усі святі Господні, моліться за нас.

 

ЕГЗОРЦИЗМ І ПОМАЗАННЯ ЄЛЕЄМ КАТЕХУМЕНІВ

86. Після цього служитель із складеними руками мовить:

Всемогутній, вічний Боже, Ти послав у світ свого Сина, щоб Він віддалив від нас силу сатани, духа беззаконня, а людину, визволену з темряви, переніс до Твого світлого Царства; смиренно Тебе благаємо: визволи цю дитину від первородного гріха, вчини її своїм храмом і помешканням Святого Духа. Через Христа, Господа нашого.

Всі: Амінь.

Або інше формулювання егзорцизму на вибір, п. 222.

87. Потім відбувається помазання єлеєм:

Служитель: Нехай тебе оберігає міць Христа Спасителя, на знак якого помазуємо тебе єлеєм спасіння, в тому ж Христі, Господі нашому, котрий живе і царює на віки вічні.

Всі: Амінь.

Служитель помазує дитину на грудях єлеєм катехуменів.

88. Конференція Єпископів з поважної причини може дозволити пропустити обряд помазання. В такому випадку служитель мовить тільки:

Нехай тебе оберігає міць Христа Спасителя. Котрий живе і ца­­рює на віки вічні.

Потім простирає руку над кожною дитиною, нічого не кажучи.

89. Потім, якщо хрестильниця знаходиться поза храмом або її не видно вірним, всі йдуть до неї процесією.

 

ЛІТУРГІЯ ХРЕЩЕННЯ

МОЛИТВА ПОДЯКИ і ОСВЯЧЕННЯ ВОДИ

90. Після приходу до хрестильниці служитель коротко нагадує зібраним намір Бога, який хотів душу й тіло людини освятити водою. Це можна зробити такими словами:

Просімо Всемогутнього Бога, щоб Він обдарував цю дитину новим життям з води і Святого Духа.

Або:

Ви знаєте, що Бог обдарував віруючих своїм життям через святий знак води. Отже, скеруймо до Нього наші думки і молімося одним серцем, щоб з хрестильного джерела Він благоволив пролити свою благодать на цю вибрану дитину.

91. Поза Великоднім періодом служитель, повернувшись до хрестильниці, мовить таке благословення:

Боже, Ти невидимою силою через сакраментальні знаки 

здійснюєш надзвичайні речі.

Ти протягом історії спасіння приготував воду,

сотворену Тобою,

щоб вона являла благодать святого Хрещення.

На початку світу Твій Дух витав над водами,

щоб вже тоді вода набрала сили освячення.

Боже, Ти навіть у водах потопу

дав нам образ відродження,

бо ця сама стихія поклала край злочинам

і дала початок чеснотам.

Боже, Ти вчинив, що Авраамові сини

пройшли по сухому дні Червоного моря,

щоб народ, визволений з неволі фараона,

став прообразом майбутньої спільноти охрещених.

Боже, Твій Син, охрещений Йоаном у водах Йордану,

був помазаний Святим Духом;

а коли Він висів на хресті,

з Його боку витекла Кров і вода;

і після свого воскресіння Він наказав своїм учням:

“Ідіть і навчайте всі народи,

хрестячи їх в ім’я Отця і Сина, і Святого Духа”.

Споглянь на свою Церкву

і дозволь їй відкрити джерело святого Хрещення.

Нехай ця вода через Святого Духа

отримає благодать Твого Єдинородного Сина,

щоб людина, сотворена на Твою подобу

і таїнством Хрещення омита від усякого бруду гріха,

відродилася з води і Святого Духа

до нового життя Божої дитини.

Служитель торкається правою рукою води, кажучи:

Просимо Тебе, Господи, нехай через Твого Сина

зійде на цю воду сила Святого Духа,

щоб через Хрещення всі поховані разом з Христом у смерті

з Ним теж воскресли до життя нового.

Через Христа, Господа нашого.

Всі: Амінь.

Або інші формулювання на вибір, пп. 224-225.

92. У Великодній період, якщо є хрестильна вода, освячена під час Велико­дньої Вігілії, служитель мовить молитву подяки згідно з формулюванями пп. 224-225, беручи під увагу зміни тексту, наведені в кінці цих формулювань, оскільки обрядові не може бракувати елементу подяки і прохання.

 

ВІДРЕЧЕННЯ ВІД ЗЛА І СПОВІДУВАННЯ ВІРИ

93. Служитель звертається до батьків і хресних:

Дорогі батьки і хресні, дитина, котру ви принесли, через таїнство Хрещення отримає від милосердного Бога нове життя з води і Святого Духа. Виховуйте її у вірі так, щоб зберегти в ній це нове життя від зіпсуття гріхом і створити можливість його постійного розвитку.

Якщо ж, керуючись вірою, ви готові прийняти це завдання, то, споминаючи своє власне Хрещення, відречіться від гріха і визнайте віру в Ісуса Христа. Це віра Церкви, в якій ваша дитина отримає Хрещення.

94. Далі служитель питає:

Чи відрікаєшся від сатани?

Батьки і хресні: Відрікаюся.

Служитель: Від усього його зла?

Батьки і хресні: Відрікаюся.

Служитель: Від усієї його гордині?

Батьки і хресні: Відрікаюся.

Або:

Служитель: А тому питаю кожного з вас: чи відрікаєшся від гріха, щоб жити у свободі Божих дітей?

Батьки і хресні: Відрікаюся.

Служитель: Чи відрікаєшся від усього, що веде до зла, щоб гріх не запанував над тобою?

Батьки і хресні: Відрікаюся.

Служитель: Чи відрікаєшся від сатани, котрий є першо­при­чиною гріха?

Батьки і хресні: Відрікаюся.

95. Далі служитель приймає від батьків і хресних потрійне сповідування віри.

Служитель: Чи віруєш у Бога, Отця Вседержителя, Творця неба і землі?

Батьки і хресні: Вірую.

Служитель: Чи віруєш в Ісуса Христа, Сина Його Єдинородного, Господа нашого, народженого від Діви Марії, розп’ятого й похованого, котрий воскрес із мертвих і сидить праворуч Отця?

Батьки і хресні: Вірую.

Служитель: Чи віруєш у Святого Духа, святу вселенську Церкву, сопричастя святих, відпущення гріхів, воскресіння плоті й життя вічне?

Батьки і хресні: Вірую.

96. До цього сповідування приєднується служитель і всі зібрані:

Служитель: Такою є наша віра. Такою є віра Церкви, сповідування якої є нашою гордістю в Ісусі Христі, Господі нашому.

Всі: Амінь.

Замість цього формулювання Конференція Єпископів може затвердити інше. Якщо це необхідно або є такий звичай, слід, щоб батьки та хресні од­ноголосно виразили свою віру.

 

ХРЕЩЕННЯ

97. Служитель запрошує сім’ю підійти до хрестильниці і просить повторити ім’я дитини. Потім він запитує батьків та хресних:

Служитель: Чи ви хочете, щоб Н. отримав (отримала) Хрещення у вірі Церкви, яку ми щойно разом визнали?

Батьки і хресні: Хочемо.

Тепер священик хрестить дитину, кажучи:

Н., я тебе хрещу в ім’я Отця

Занурює дитину або поливає водою.

і Сина,

Занурює дитину або поливає водою вдруге.

і Святого Духа.

Занурює дитину або поливає водою втретє.

Варто, щоб після Хрещення дитини учасники співали або мовили коротку акламацію (пп. 226-246).

Якщо Хрещення здійснюється поливанням водою, то тримати дитину повинен батько чи мати (якщо є такий звичай, то дитину може тримати хресний чи хресна). Також вони повинні піднести дитину з води, якщо Хрещення відбувалося через занурення.

ПОЯСНЮвальнІ ОБРЯДИ

ПОМАЗАННЯ СВЯТОЮ ХРИЗМОЮ

98. Служитель мовить:

Всемогутній Бог, Отець Господа нашого, Ісуса Христа, котрий визволив тебе від гріха і відродив з води і Святого Духа, Він сам помазує тебе хризмою спасіння, щоб ти, приєднаний (приєднана) до Божого народу, перебував (перебувала) у єдності з Христом Священиком, Пророком і Царем на вічне життя.

Всі: Амінь.

Потім служитель помазує тім’я дитини хризмою.

 

ПОКЛАДАННЯ БІЛОЇ ОДЕЖІ

99. Служитель мовить:

Н., ти став (стала) новим сотворінням і приодягнувся (приодягнулася) у Христа, тому ти отримуєш білу одежу. Нехай твої близькі словом і прикладом допомагають тобі зберегти гідність Божої дитини, непорочну аж по вічне життя.

Всі: Амінь.

На дитину кладеться біла одежа (не дозволяється інший колір, хіба що цього вимагає місцевий звичай). Одежу повинна принести сама родина.

 

ВРУЧЕННЯ ЗАПАЛЕНОЇ СВІЧКИ

100. Служитель бере пасхал і мовить:

Прийміть світло Христа.

Представник сім’ї (наприклад, батько або хресний) запалює свічку від пасхалу. Служитель сам може подати свічку, запалену від пасхалу.

Потім служитель мовить:

Підтримувати це світло довірено вам, батьки і хресні, щоб ваша ди­тина, освітлена Христом, чинила завжди як дитя світла і, триваючи у вірі, могла вийти назустріч Господу, грядущому разом з усіма святими в Не­бесному Царстві.

 

“ЕФФАТА ”

101. Служитель торкається великим пальцем вуха і уст дитини, мовлячи:

Господь Христос, котрий повертав слух глухим і мову ні­мим, нехай вчинить, щоб ти міг вухами сприймати Його Слово та сповідувати устами віру на честь і славу Бога Отця.

Всі: Амінь.

ЗАКІНЧЕННЯ ОБРЯДУ

102. Якщо Хрещення відбувалося поза пресвітерієм, то тепер всі йдуть до вівтаря у процесії, несучи запалені свічки новоохрещених дітей. Варто тоді співати кантик, наприклад:

Ви всі, котрі охрестилися в Христі,

приодягнулися в Христа.

Алілуя, алілуя.

Або інший на вибір, пп. 226-246.

 

МОЛИТВА ГОСПОДНЯ

103. Служитель, стоячи перед вівтарем, промовляє до батьків, хресних і всіх присутніх такими або подібними словами:

Возлюблені, ця дитина, відроджена святим Хрещенням, нареклася дитиною Божою і дійсно є нею. В таїнстві Конфірмації вона отримає повноту Святого Духа. Приступаючи до Господнього вівтаря, вона стане учасником Його жертовної трапези і разом з усією Церквою називатиме Бога От­цем. Усі ми також Божі діти, тому від імені цієї дитини молімося разом, як нас навчив Господь Христос.

104. Всі разом із служителем мовлять:

Отче наш, що єси на небесах,

нехай святиться ім’я Твоє,

нехай прийде Царство Твоє,

нехай буде воля Твоя,

як на небі, так і на землі.

Хліб наш насущний дай нам сьогодні,

і прости нам провини наші,

як і ми прощаємо винуватцям нашим,

і не введи нас у спокусу,

але визволи нас від лукавого. Амінь.

 

КІНЦЕВЕ БЛАГОСЛОВЕННЯ

105. Потім служитель благословляє матір, яка тримає на руках дитину, а також батька і всіх присутніх.

Служитель: Господь Бог Всемогутній, який через свого Сина, народженого від Діви Марії, приносить радість християн­ським матерям з того, що їхнім дітям засяяла надія вічного життя, нехай благословить матір цієї дитини. Вона зараз дякує Богові за отримане потомство: нехай вона завжди буде вдячна Йому разом зі своєю дитиною в Ісусі Христі, Господі нашому.

Всі: Амінь.

Служитель: Господь Бог Всемогутній, джерело дочасного і вічного життя, нехай благословить батька цієї дитини, щоб він давав своїй дитині перше свідоцтво віри словом і прикладом в Ісусі Христі, Господі нашому.

Всі: Амінь.

Служитель: Господь Бог Всемогутній, який нас відродив з во­ди і Святого Духа для вічного життя, нехай наповнить щедрим благословенням зібраних тут своїх вірних, щоб вони завжди і всюди тривали у спіль­ноті Божого народу. Хай також усіх тут присутніх Бог наповнить своїм миром в Ісусі Христі, Господі нашому.

Всі: Амінь.

Служитель: Нехай вас благословить Бог Всемогутній, Отець і Син, і Святий Дух.

Всі: Амінь.

Служитель: Ідіть в мирі.

Всі: Богу подяка.

Або інші формулювання благословення на вибір, пп. 248-250.

106. Після благословення, якщо це можливо, всі співають відповідну піс­ню, яка виражає пасхальну радість і подяку, або пісню Пресвятої Діви Марії Величає душа моя Господа.

Там, де є традиція приносити дітей до вівтаря Пресвятої Діви Марії, варто її зберегти.

 

   

Підкомісія у справах літургійної музики            

   
© Комісія у справах Літургії при Конференції римсько-католицьких єпископів України, 2015 р.