РОЗДІЛ І. ХРЕЩЕННЯ БАГАТЬОХ ДІТЕЙ
ОБРЯД ПРИЙНЯТТЯ ДІТЕЙ
32. Хрещення повинно відбуватися, якщо це можливо, в неділю при активній участі віруючих, оскільки саме в неділю Церква споминає пасхальні тайни. Всіх дітей, народжених незадовго перед тим, потрібно хрестити разом, в присутності і при активній участі родичів, близьких і знайомих.
33. Батько і мати разом з хресними батьками повинні представити Церкві дитину для уділення їй Хрещення.
34. Якщо при Хрещенні більшої кількості дітей присутні кілька священиків або дияконів, вони можуть допомагати головному служителю таїнства у виконанні деяких обрядів, про що згадано у відповідних місцях.
35. Священик чи диякон, одягнений в альбу або комжу і єпітрахиль (або ще й в плювіал білого кольору), разом з міністрантами підходить до дверей храму або до того місця, де зібрались батьки і хресні з дітьми до Хрещення. У цей час, якщо це можливо, люди співають відповідний псалом або пісню.
36. Служитель вітає присутніх, а особливо батьків і хресних, коротко споминаючи про радість, з якою вони прийняли дитину як дар Бога, який є джерелом усякого життя і котрий хоче тепер обдарувати цю дитину життям благодаті.
37. Служитель запитує батьків кожної дитини:
Служитель: Дорогі батьки, яке ім’я ви вибрали для своєї дитини?
Батьки: Н.
Служитель: Чого ви просите у Божої Церкви для Н.?
Батьки: Хрещення.
У вищенаведеному діалозі служитель може вжити інших слів. На друге запитання батьки можуть відповісти іншими словами, наприклад: Віри або Благодаті Христової, або Прийняття до Церкви, або Вічного життя.
38. Якщо є більша кількість дітей для Хрещення, служитель питає про ім’я дитини всіх батьків, а кожна сім’я відповідає по черзі. Друге запитання можна скерувати в множині до всіх разом.
Служитель: Дорогі батьки, яке ім’я ви вибрали для своєї дитини?
Батьки: Н., Н.
Служитель: Чого ви просите у Божої Церкви для своїх дітей?
Батьки: Хрещення.
39. Тоді служитель звертається до батьків такими або подібними словами:
Дорогі батьки! Ви просите про Хрещення для ваших дітей. Цим самим ви зобов’язуєтесь виховувати їх у вірі, щоб діти, виконуючи Божі заповіді, любили Бога і ближнього, як учив нас Ісус Христос.
Чи ви, батьки, усвідомлюєте, які берете на себе обов’язки?
Батьки: Так, усвідомлюємо.
Батьки відповідають по черзі; якщо ж є більша кількість дітей до Хрещення, всі сім’ї можуть відповісти разом.
40. Потім служитель, звертаючись до хресних батьків, питає їх:
Чи ви, хресні батьки, готові допомагати батькам цих дітей у виконанні їхніх обов’язків?
Хресні: Так, готові.
41. Далі служитель мовить:
Н., Н. (або: Дорогі діти), християнська спільнота з великою радістю приймає вас. Від імені цієї спільноти я знаменую вас хресним знаменням. Після мене ви, батьки і хресні, позначте ваших дітей цим самим знаменням Христа, нашого Спасителя.
У тиші служитель чинить хресне знамення на чолі кожної дитини, потім це виконують батьки та хресні.
42. Служитель запрошує батьків і хресних, а також всіх присутніх до участі у Літургії Божого Слова. Якщо дозволяють обставини, то до місця, призначеного для проведення цієї Літургії, слід йти процесією зі співом, наприклад Пс 85(84), 7. 8. 9.
43. На час Літургії Божого Слова дітей можна перенести до окремого приміщення.
ЛІТУРГІЯ БОЖОГО СЛОВА
Біблійні читання і гомілія
44. Читається один або два фрагменти з Євангелії, наприклад: Мт 28, 18-20; Мк 1, 9-11; Мк 10, 13-16; Йн 3, 1-6; або читаються інші читання з пп. 187-195 і 205-216, які можна вибрати згідно з бажанням батьків. В цей час всі можуть сидіти, якщо це зручно.
Між читаннями можна співати респонсорійні псалми і співи перед Євангелією, пп. 196-204.
45. Після читань священик виголошує коротку гомілію, пояснюючи прочитані тексти і впроваджуючи присутніх у глибше розуміння таїнства Хрещення; і заохочує передусім батьків і хресних, щоб вони охоче виконували обов’язки, які виникають з цього таїнства.
46. Після гомілії або після літанії, або навіть між закликами літанії священикові рекомендується зробити хвилину тиші і закликати зібраних до особистої молитви. Далі згідно з обставинами можна заспівати акламацію, гімн або інший спів з пп. 226-246.
Вселенська Молитва
47. Наступає вселенська молитва:
Служитель: Благаймо Господа нашого Ісуса Христа про милосердя для цих дітей, які мають отримати благодать таїнства Хрещення, для їхніх батьків, хресних і для всіх охрещених.
Лектор:
1. Господи, силою тайни Твоєї смерті і воскресіння через таїнство Хрещення відроди цих дітей і приєднай їх до своєї Церкви. Тебе просимо.
Всі: Вислухай нас, Господи.
2. Господи, через Хрещення і Конфірмацію вчини цих дітей вірними учнями і свідками Твоєї Євангелії. Тебе просимо.
3. Господи, через святість життя приведи цих дітей до радості Небесного Царства. Тебе просимо.
4. Господи, вчини, щоб батьки і хресні давали цим дітям приклад живої віри. Тебе просимо.
5. Господи, збережи їхні сім’ї у Твоїй любові навіки. Тебе просимо.
6. Господи, віднови в нас усіх, тут присутніх, благодать святого Хрещення. Тебе просимо.
Або інші формулювання на вибір, пп. 218-221.
48. Потім служитель разом із присутніми просить заступництва у святих. Якщо діти до цього часу знаходились в окремому приміщенні, то їх тепер слід принести назад.
Служитель: свята Маріє, Мати Божа, молись за нас.
Святий Йоане Хрестителю, молись за нас.
Святий Йосифе, молись за нас.
Святі Петре і Павле, моліться за нас.
Варто додати імена інших святих, особливо покровителів храму або місцевості.
Н. (ім’я святого заступника дитини), молись за нас.
Останнім закликом повинно бути:
Усі святі Божі, моліться за нас.
ЕГЗОРЦИЗМ І ПОМАЗАННЯ ЄЛЕЄМ КАТЕХУМЕНІВ
49. Після цього служитель із складеними руками мовить:
Всемогутній, вічний Боже, Ти послав у світ свого Сина, щоб Він віддалив від нас силу сатани, духа беззаконня, а людину, визволену з темряви, переніс до Твого світлого Царства; смиренно Тебе благаємо: визволи цих дітей від первородного гріха, вчини їх своїм храмом і помешканням Святого Духа. Через Христа, Господа нашого.
Всі: Амінь.
Або інше формулювання егзорцизму на вибір, п. 222.
50. Потім відбувається помазання єлеєм катехуменів:
Служитель: Нехай вас оберігає міць Христа Спасителя, на знак якого помазуємо вас єлеєм спасіння, в тому ж Христі, Господі нашому. Котрий живе і царює на віки вічні.
Всі: Амінь.
Служитель помазує кожну дитину на грудях єлеєм катехуменів. Якщо дітей багато, йому можуть допомагати інші священики або міністранти.
51. Конференція Єпископів з поважної причини може дозволити пропустити обряд помазання. В такому випадку служитель мовить тільки:
Нехай вас оберігає міць Христа Спасителя. Котрий живе і царює на віки вічні.
Потім простирає руку над кожною дитиною, нічого не кажучи.
52. Потім, якщо хрестильниця знаходиться поза храмом або її не видно вірним, всі йдуть до неї процесією. Якщо ж вірні бачать хрестильницю, то вони залишаються на своїх місцях, а до хрестильниці іде тільки служитель, батьки та хресні батьки з дітьми.
Якщо всі присутні не можуть поміститися у хрестильній каплиці, то можна уділити Хрещення в іншому, більш зручному, місці в храмі, до якого у потрібний час приходять батьки і хресні. В цей час можна співати відповідний спів, наприклад Псалом 23(22).
ЛІТУРГІЯ ХРЕЩЕННЯ
МОЛИТВА ПОДЯКИ і ОСВЯЧЕННЯ ВОДИ
53. Після приходу до хрестильниці служитель коротко нагадує зібраним намір Бога, який благоволив душу й тіло людини освятити водою. Це можна зробити такими словами:
Просімо Всемогутнього Бога, щоб Він обдарував цих дітей новим життям з води і Святого Духа.
Або:
Ви знаєте, що Бог обдарував віруючих своїм життям через святий знак води. Отже, скеруймо до Нього наші думки і молімося одним серцем, щоб з хрестильного джерела Він благоволив пролити свою благодать на цих вибраних дітей.
54. Служитель, повернувшись до хрестильниці, поза Великоднім періодом, мовить таке благословення:
Боже, Ти невидимою силою через сакраментальні знаки
здійснюєш надзвичайні речі.
Ти протягом історії спасіння приготував воду,
сотворену Тобою,
щоб вона являла благодать святого Хрещення.
На початку світу Твій Дух витав над водами,
щоб вже тоді вода набрала сили освячення.
Боже, Ти навіть у водах потопу
дав нам образ відродження,
бо ця сама стихія поклала край злочинам
і дала початок чеснотам.
Боже, Ти вчинив, що Авраамові сини
пройшли по сухому дні Червоного моря,
щоб народ, визволений з неволі фараона,
став прообразом майбутньої спільноти охрещених.
Боже, Твій Син, охрещений Йоаном у водах Йордану,
був помазаний Святим Духом;
а коли Він висів на хресті,
з Його боку витекла Кров і вода;
і після свого воскресіння Він наказав своїм учням:
“Ідіть і навчайте всі народи,
хрестячи їх в ім’я Отця і Сина, і Святого Духа”.
Споглянь на свою Церкву
і дозволь їй відкрити джерело святого Хрещення.
Нехай ця вода через Святого Духа
отримає благодать Твого Єдинородного Сина,
щоб людина, сотворена на Твою подобу
і таїнством Хрещення омита від усякого бруду гріха,
відродилася з води і Святого Духа
до нового життя Божої дитини.
Служитель торкається правою рукою води, кажучи:
Просимо Тебе, Господи, нехай через Твого Сина
зійде на цю воду сила Святого Духа,
щоб через Хрещення всі поховані разом з Христом у смерті,
з Ним теж воскресли до життя нового.
Через Христа, Господа нашого.
Всі: Амінь.
Або інші формулювання на вибір, пп. 224-225.
55. У Великодній період, якщо є хрестильна вода, освячена під час Великодньої Вігілії, служитель мовить молитву подяки згідно з формулюванням пп. 224-225, беручи під увагу зміни тексту, наведені в кінці цих формулювань, оскільки обрядові не повинно бракувати елементу подяки і прохання.
ВІДРЕЧЕННЯ ВІД ЗЛА І СПОВІДУВАННЯ ВІРИ
56. Служитель звертається до батьків і хресних:
Дорогі батьки і хресні, діти, котрих ви принесли, через таїнство Хрещення отримають від милосердного Бога нове життя з води і Святого Духа. Виховуйте їх у вірі так, щоб зберегти в них це нове життя від зіпсуття гріхом і створити можливість його постійного розвитку.
Якщо ж, керуючись вірою, ви готові прийняти це завдання, то, споминаючи своє власне Хрещення, відречіться від гріха і визнайте віру в Ісуса Христа. Це віра Церкви, в якій ваша дитина отримає Хрещення.
57. Далі служитель питає:
Чи відрікаєшся від сатани?
Батьки і хресні: Відрікаюся.
Служитель: Від усього його зла?
Батьки і хресні: Відрікаюся.
Служитель: Від усієї його гордині?
Батьки і хресні: Відрікаюся.
Або:
Служитель: А тому питаю кожного з вас: чи відрікаєшся від гріха, щоб жити у свободі Божих дітей?
Батьки і хресні: Відрікаюся.
Служитель: Чи відрікаєшся від усього, що веде до зла, щоб гріх не запанував над тобою?
Батьки і хресні: Відрікаюся.
Служитель: Чи відрікаєшся від сатани, котрий є першопричиною гріха?
Батьки і хресні: Відрікаюся.
58. Далі служитель приймає від батьків і хресних потрійне сповідування віри.
Служитель: Чи віруєш у Бога, Отця Вседержителя, Творця неба і землі?
Батьки і хресні: Вірую.
Служитель: Чи віруєш в Ісуса Христа, Сина Його Єдинородного, Господа нашого, народженого від Діви Марії, розп’ятого й похованого, котрий воскрес із мертвих і сидить праворуч Отця?
Батьки і хресні: Вірую.
Служитель: Чи віруєш у Святого Духа, святу вселенську Церкву, сопричастя святих, відпущення гріхів, воскресіння плоті й життя вічне?
Батьки і хресні: Вірую.
59. До цього сповідування приєднуються служитель і всі зібрані:
Служитель: Такою є наша віра. Такою є віра Церкви, сповідування якої є нашою гордістю в Ісусі Христі, Господі нашому.
Всі: Амінь.
Замість цього формулювання Конференція Єпископів може затвердити інше. Якщо це необхідно або є такий звичай, слід, щоб батьки та хресні одноголосно виразили свою віру.
ХРЕЩЕННЯ
60. Служитель запрошує першу сім’ю підійти до хрестильниці і просить повторити ім’я дитини. Потім він запитує батьків та хресних:
Служитель: Чи ви хочете, щоб Н. отримав (отримала) Хрещення у вірі Церкви, яку ми щойно разом визнали?
Батьки і хресні: Хочемо.
Тепер священик хрестить дитину, кажучи:
Н., я тебе хрещу в ім’я Отця
Занурює дитину або поливає водою.
і Сина,
Занурює дитину або поливає водою вдруге.
і Святого Духа.
Занурює дитину або поливає водою втретє.
Так само питається і чиниться з кожною принесеною до Хрещення дитиною.
Варто, щоб після Хрещення кожної дитини учасники співали або мовили коротку акламацію (пп. 226-246).
Якщо Хрещення здійснюється поливанням водою, то тримати дитину повинен батько чи мати (якщо є такий звичай, то дитину може тримати хресний чи хресна). Також вони повинні піднести дитину з води, якщо Хрещення відбувалося через занурення.
61. Якщо є велика кількість дітей до Хрещення, а є кілька священиків чи дияконів, то кожен з них може охрестити кількох дітей, дотримуючись вищеподаного способу і формулювання.
ПОЯСНЮВАЛЬНІ ОБРЯДИ
ПОМАЗАННЯ СВЯТОЮ ХРИЗМОЮ
62. Служитель мовить:
Всемогутній Бог, Отець Господа нашого, Ісуса Христа, котрий визволив вас від гріха та відродив з води і Святого Духа, Він сам помазує вас хризмою спасіння, щоб ви, приєднані до Божого народу, перебували у єдності з Христом Священиком, Пророком і Царем на вічне життя.
Всі: Амінь.
Потім служитель помазує тім’я кожної дитини хризмою. Якщо є більша кількість охрещених дітей, а є кілька священиків чи дияконів, кожен з них може помазати кількох дітей.
ПОКЛАДАННЯ БІЛОЇ ОДЕЖІ
63. Служитель мовить:
Дорогі діти, ви стали новим сотворінням і приодягнулися у Христа, тому ви отримуєте білу одежу. Нехай ваші близькі словом і прикладом допомагають вам зберегти гідність Божих дітей, непорочну аж по вічне життя.
Всі: Амінь.
ВРУЧЕННЯ ЗАПАЛЕНОЇ СВІЧКИ
64. Служитель бере пасхал і мовить:
Прийміть світло Христа.
Представник сім’ї (наприклад, батько або хресний) запалює свічку від пасхалу. Служитель сам може подати свічку, запалену від пасхалу.
Потім служитель мовить:
Підтримувати це світло довірено вам, батьки і хресні, щоб ваші діти, освітлені Христом, чинили завжди як діти світла і, триваючи у вірі, могли вийти назустріч Господу, грядущому разом з усіма святими в Небесному Царстві.
“ЕФФАТА”
65. Служитель торкається великим пальцем вуха і уст кожної дитини, мовлячи:
Господь Христос, котрий повертав слух глухим і мову німим, нехай вчинить, щоб ти міг вухами сприймати Його Слово та сповідувати устами віру на честь і славу Бога Отця.
Всі: Амінь.
66. Якщо дітей є більше, служитель повинен змінити число на множину.
ЗАКІНЧЕННЯ ОБРЯДУ
67. Якщо Хрещення відбувалося поза пресвітерієм, то тепер всі йдуть до вівтаря у процесії, несучи запалені свічки новоохрещених дітей. Варто тоді співати кантик, наприклад:
Ви всі, котрі охрестилися в Христі,
приодягнулися в Христа.
Алілуя, алілуя.
Або інший на вибір, пп. 226-246.
МОЛИТВА ГОСПОДНЯ
68. Служитель, стоячи перед вівтарем, промовляє до батьків, хресних і всіх присутніх такими або подібними словами:
Возлюблені, ці діти, відроджені святим Хрещенням, нареклися дітьми Божими і дійсно є ними. В таїнстві Конфірмації вони отримають повноту Святого Духа. Приступаючи до Господнього вівтаря, вони стануть учасниками Його жертовної трапези і разом з усією Церквою називатимуть Бога Отцем. Усі ми також Божі діти, тому від імені цих дітей молімося разом, як нас навчив Господь Христос.
69. Всі разом із служителем мовлять:
Отче наш, що єси на небесах,
нехай святиться ім’я Твоє,
нехай прийде Царство Твоє,
нехай буде воля Твоя,
як на небі, так і на землі.
Хліб наш насущний дай нам сьогодні,
і прости нам провини наші,
як і ми прощаємо винуватцям нашим,
і не введи нас у спокусу,
але визволи нас від лукавого. Амінь.
КІНЦЕВЕ БЛАГОСЛОВЕННЯ
70. Потім служитель благословляє матерів, які тримають на руках дітей, а також батьків і всіх присутніх.
Служитель: Господь Бог Всемогутній, який через свого Сина, народженого від Діви Марії, приносить радість християнським матерям з того, що їхнім дітям засяяла надія вічного життя, нехай благословить матерів цих дітей. Вони зараз дякують Богові за отримане потомство: нехай вони завжди будуть вдячні Йому разом із своїми дітьми в Ісусі Христі, Господі нашому.
Всі: Амінь.
Служитель: Господь Бог Всемогутній, джерело земного і вічного життя, нехай благословить батьків цих дітей, щоб вони давали своїм дітям перше свідоцтво віри словом і прикладом в Ісусі Христі, Господі нашому.
Всі: Амінь.
Служитель: Господь Бог Всемогутній, який нас відродив з води і Святого Духа для вічного життя, нехай наповнить щедрим благословенням зібраних тут своїх вірних, щоб вони завжди і всюди тривали у спільноті Божого народу. Хай також усіх тут присутніх Бог наповнить своїм миром в Ісусі Христі, Господі нашому.
Всі: Амінь.
Служитель: Нехай вас благословить Бог Всемогутній, Отець і Син, і Святий Дух.
Всі: Амінь.
Служитель: Ідіть в мирі.
Всі: Богу подяка.
Або інші формулювання благословення на вибір, пп. 248-250.
71. Після благословення, якщо це можливо, всі співають відповідну пісню, яка виражає пасхальну радість і подяку, або пісню Пресвятої Діви Марії Величає душа моя Господа.
Там, де є традиція приносити дітей до вівтаря Пресвятої Діви Марії, варто її зберегти.